Premiera Nowego Passata, który jako pierwszy Volkswagen będzie mógł poruszać się częściowo automatycznie przy wyższych prędkościach odbyła się podczas Salonu Samochodowego w Genewie.
Ten ekspozycyjny Nowy Passat był jednocześnie 30 milionowym egzemplarzem tego bestsellera. Oznacza to, że Passat jest najpopularniejszym na świecie modelem średniej klasy. Jest to model bardzo zaawansowany pod względem technicznym, wyposażony we wszystkie najnowsze innowacyjne rozwiązania.
Głęboki techniczny rozwój tego modelu to po raz pierwszy zastosowany system „Travel Assist”. Jako nowy asystent, sygnowany marką IQ.DRIVE umożliwia on częściowo automatyczną jazdę z prędkością do 210 km/h. Kolejną nowością będzie również kierownica pojemnościowa, która rejestruje dotyk i wykrywa kiedy kierowca uchwycił kierownicę. Dzięki temu tworzy spójny interfejs m.in. z systemem „Travel Assist”. Nowy Passat wyposażony będzie również w system „Emergency Steering Assist”, który ma za zadanie wspierać kierowcę pod względem bezpieczeństwa podczas manewru mijania, z kolei nowe, interaktywne matrycowe reflektory „IQ.LIGHT-LED” zapewniają jeszcze dokładniejsze oświetlenie drogi podczas jazdy.
W nowym Passacie zadebiutuje również modułowy system multimedialny 3. generacji (MIB3) „App Connect”. Właśnie dzięki MIB3 Passat, na życzenie kierowcy, może mieć stałe połączenie z Internetem przy użyciu zintegrowanej karty SIM będącej częścią seryjnego wyposażenia. MIB3 pozwala również na korzystanie m.in. ze streamingu muzyki, naturalnej obsługi głosowej, radia internetowego, z łatwego dostępu do usług internetowych w „Volkswagen We”, a w przyszłości pozwoli także na pobieranie danych z chmury. Nowością w Volkswagenie jest bezprzewodowa możliwość aktywacji za pośrednictwem bluetootha dostępu do aplikacji smartfona (również iPhonów Apple’a) poprzez system multimedialny w samochodzie. Co więcej, kolejną innowacją platformy multimedialnej będzie opcja, która umożliwi smartfonom funkcję otwierania i uruchamiania samochodu jako tzw. „Mobile Key”.
„Digital Cockpit”- cyfrowe wskaźniki są jeszcze bardziej zaawansowane, ich grafika jest bardzo elegancka, a ekran, na którym są wyświetlane zapewnia większy kontrast. Do wyboru mamy trzy różne konfiguracje zegarów, które można zmieniać i uruchamiać jednym przyciskiem znajdującym się na wielofunkcyjnej kierownicy.
Głosem można obsługiwać wszystkie ważne urządzenia w samochodzie: nawigację, telefon i radio. Polecenia głosowe są przetwarzane w chmurze i tam rozpoznawane; oczywiście sterowanie głosem działa również offline, w uproszczonym trybie. Dzięki internetowemu połączeniu kierowca i siedzący obok pasażer mogą przywoływać na głos żądane informacje czy podawać cele nawigacji. Dzieje się to równie intuicyjnie jak podczas korzystania ze smartfonów.
W chwili wprowadzenia Passata na rynek oferta nowych systemów infotainment obejmuje radio Composition Colour z ekranem o przekątnej 6,5″, które należy do wyposażenia seryjnego nowego Passata w wersjach: Essence, Business i Elegance oraz dwa systemy
radiowonawigacyjne – Discover Media z ekranem dotykowym o przekątnej 8,0″ (seryjny w wersji GTE) oraz Discover Pro z 9,2″ ekranem dotykowym. Każdy z nich został wyposażony w funkcję „Streaming & Internet”.
Zastosowany w nowym modelu Volkswagena system nawigacji satelitarnej Discover Pro obejmuje:
- Active Info Display – cyfrowe wskaźniki z możliwością personalizacji widoków,
- radio z odtwarzaczem MP3/WMA,
- tuner cyfrowy DAB+ umożliwiający odbiór programów radiowych w formie cyfrowej,
- instalację telefoniczną Comfort z funkcją bezprzewodowego ładowania telefonu oraz wzmocnienie sygnału w standardzie LTE,
- mapę Europy z usługą aktualizacji online,
- Sign Assist – system rozpoznawania znaków drogowych,
- obsługę systemu multimedialnego za pomocą komend głosowych (także w języku polskim),
- funkcję sterowania gestami,
- dostęp do mobilnych usług online We Connect Plus (bezpłatnie przez 3 lata),
- Wireless App Connect z możliwością bezprzewodowego podłączenia smartfona (poprzez CarPlay) i przeniesienia widoku na ekran nawigacji,
- sterowanie za pośrednictwem aplikacji Volkswagen Media Control.
W wypadku urządzenia Discover Pro kierowca, korzystając ze skonfigurowanego w indywidualny sposób ekranu głównego, może sterować niemal wszystkimi funkcjami multimediów, która są zgrupowane na dwóch poziomach. Kierowca konfiguruje jedynie kolejność funkcji – podobnie jak robi się to z aplikacjami na ekranie smartfona. Obsługa multimediów Passata jest więc bardzo prosta. Volkswagen zastosował tu technologię znaną już z Touarega i przejął też wygląd ekranu.
Nowy Volkswagen Passat będzie wyposażony w bardziej zaawansowane jednostki napędowe. np. Passat GTE, czyli hybryda typu plug-in, podczas jazdy w trybie elektrycznym uzyskuje teraz znacznie większy zasięg. W nowym cyklu WLTP wynosi on około 55 km** ; odpowiada to około 70 km** według cyklu NEDC. Jednocześnie Passat GTE wyposażony zarówno w silnik elektryczny, jak i oszczędny turbobenzynowy (moc systemowa: 160 kW/218 KM), ma wszelkie zalety wygodnej limuzyny przeznaczonej do pokonywania dużych odległości. Passat GTE już dzisiaj spełnia normę Euro 6d w zakresie emisji spalin, która będzie obowiązywać dopiero od 2021 roku. Pozostałe silniki TSI oraz TDI spełniają normę Euro 6d-TEMP. Każdy Passat – zarówno z silnikiem benzynowym, jak i z wysokoprężnym – jest wyposażany w filtr cząstek stałych.
Przedsprzedaż już się rozpoczęła, natomiast sam samochód na rynku pojawi się od września.
** – zasięg, zużycie paliwa i dane dotyczące emisji spalin są wartościami prognozowanymi