Dopłaty do samochodów elektrycznych
Ministrowie energii oraz finansów, inwestycji i rozwoju podpisali już rozporządzenie w sprawie dopłaty do samochodów elektrycznych dla kierowców. Dotacje będą udzielane osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Dokument został skierowany do publikacji w Dzienniku Ustaw. I jeszcze w tym roku będzie można składać pierwsze wnioski o dofinansowanie zakupu samochodu elektrycznego.
Jakie są zasady korzystania z dopłaty?
Zgodnie z nowymi przepisami, w przypadku nowego auta elektrycznego, dopłata może wynieść 30% ceny zakupu, jednak nie więcej niż 37 500 zł. Samochód nie może być droższy niż 125 000 zł – powyżej tej kwoty dopłata nie przysługuje.
Warunkami otrzymania dofinansowania ma być użytkowanie samochodu przez minimum dwa lata od zakupu. W tym czasie samochód musi być zarejestrowany w Polsce i dopuszczony do ruchu. Ma także posiadać ubezpieczenie od „uszkodzeń, zniszczeń oraz utraty na skutek zderzeń, kolizji, zdarzeń losowych, uszkodzeń przez osoby trzecie oraz kradzieży”. Osoba korzystjąca ze wsparcia musi złożyć w tych sprawach pisemne oświadczenie. W przypadku, gdy nie spełni ona wymaganych warunków będzie zobowiązna do zwrotu kwoty udzielonego wsparcia powiększonej o odsetki.
Pojazd na zakup którego udzielono wsparcia nie może być przedmiotem zabezpieczenia wierzytelności innej niż umowa kredytowa zawarta w celu sfinansowania tego pojazdu. Należy też złożyć oświadczenie, że na pojazd nie zostało wcześniej udzielone wsparcie ze środków FNT – Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, bądź innych źródeł publicznych, w tym środków UE.
Jaki samochód spełni warunki dofinansowania?
Rządowe dopłaty najbardziej powinni docenić kierowcy, którzy zdecydują się na zakup elektrycznej ŠKODY CITIGOe iV. Podstawowa wersja Ambition została wyceniona na 81 900 zł. Jednak z okazji premiery samochód w limitowanej serii będzie oferowany taniej – od 73 300 zł (odmiana Ambition).
Cena wyższej wersji Style startuje z poziomu 81 300 zł. Po skorzystaniu z 30 proc. dofinansowania z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu ceny elektrycznej ŠKODY spadną odpowiednio do 51 310 zł i 56 910 zł. Jest to wyjątkowa okazja, aby stać się użytkownikiem samochodu akumulatorowego. Więcej informacji o tym kompatowym, miejskim aucie znajdziecie w naszym poprzednim artykule.
Jest szansa, że znacznie nowocześniejszy, bo stworzony od podstaw jako samochód elektryczny kompaktowy model ID.3, również spełni rządowe kryteria. Według wstępnych kalkulacji bazowy ID.3 z litowo-jonowym akumulatorem o pojemności 45 kWh kosztowałby po dopfinansowaniu w granicach 87 000 zł. Biorąc to pod uwagę oraz m.in. zasięg, który przy najmniejszej baterii wynosi ok. 330 km (wg normy WLTP), funkcjonalność i przestronność na poziomie Passata można spodziewać się, że Volkswagen ID.3 dzięki 30% dofinansowaniu ma szansę przyczynić się do elektryfikacji polskich dróg.
Brak Komentarzy