Na drodze do bezemisyjnych SUV-ów
Elektryczne, skomunikowane z otoczeniem, przestronne – na szybko rosnącym rynku pojazdów typu Sport Utility Vehicle Grupa Volkswagen stawia w przyszłości na bezemisyjne SUV-y.
10,8 miliona dostarczonych pojazdów, 70 nowych modeli i obroty o wartości 236 miliardów euro – te liczby robią wrażenie. Koncern Volkswagen udowodnił w minionym roku obrachunkowym, że samochody nadal grają w świecie ważną rolę technologiczną i gospodarczą. Auto pozwala swobodnie się przemieszczać, jest źródłem innowacji, dobrobytu i wzrostu gospodarczego. Na tym tle wyróżnia się rosnący segment Sport Utility Vehicles, pojazdów określanych krótko mianem SUV. To one odnoszą na całym świecie największe sukcesy, zwłaszcza w USA i Chinach, ale w coraz większym stopniu także w Europie.
Aktualnie co czwarty model koncernu sprzedawany na świecie należy do klasy Sport Utility Vehicle. Między innymi dzięki SUV-om marka Volkswagen osiągnęła w 2018 roku najlepsze wyniki pod względem sprzedaży i obrotu. Od 2002 roku produkowany jest wszechstronny SUV Touareg – od tego czasu pojawiły się już trzy generacje tego modelu sprzedane łącznie w liczbie ponad miliona egzemplarzy. Z kolei 800.000 sztuk modeli Tiguan i Tiguan Allspace dostarczonych klientom tylko w 2018 roku i łącznie ponad pięć milionów egzemplarzy sprzedanych od 2007 roku świadczy o ogromnym światowym sukcesie tego auta. Również opracowany z myślą o amerykańskim rynku SUV Atlas oraz przeznaczony do sprzedaży w Chinach Teramont odniosły wspaniałe sukcesy.
Dlaczego warto wybrać SUV-a?
Samochody segmenetu SUV są aktualnie najbardziej popularne, klienci wybierają je najchętniej ze względu na ich kluczowe zalety:
- mocniejsze jednostki napędowe,
- bardziej komfortowe wsiadanie i wysiadanie,
- łatwiejszy dostęp do przestrzeni bagażowej,
- przystosowanie zarówno do miejskich dróg, jak i bezdroży
- solidne nadwozie i bezpieczeństwo jazdy.
W 2018 roku co czwarty sprzedany Volkswagen był pojazdem typu Sport Utility. Do 2025 roku marka zamierza oferować na świecie ponad 30 modeli typu SUV z napędem konwencjonalnym lub elektrycznym. Marka spodziewa się również, że w tym samym roku co drugi osobowy model Volkswagena będzie właśnie SUV-em. Dla porównania: na świecie i w Europie udział SUV-ów w rynku wynosi 38 procent, w Chinach 43 procent, a w USA aż 48 procent. Szczególnie dużego wzrostu sprzedaży swoich SUV-ów marka Volkswagen spodziewa się w Ameryce Północnej i Południowej oraz w Chinach.
Bogata oferta SUV-ów Volkswagena
Oprócz klasycznych dużych SUV-ów marka Volkswagen w ramach prowadzonej przez siebie ofensywy oferuje coraz więcej mniejszych oszczędnych modeli – kompaktowych oraz średniej wielkości (tzw. Mid Size SUV). Z prognoz wynika, że sprzedaż małych i kompaktowych SUV-ów podwoi się w ciągu najbliższych lat. Volkswagen zareagował na ten trend wprowadzając do sprzedaży T-Roca i T-Crossa – modele wzbogacające ofertę w klasach, do których należą Volkswagen Golf i Polo. T-Cross, najnowszy członek rodziny Volkswagena i pierwszy SUV marki należący do klasy aut małych, uzyskał niedawno w renomowanym teście bezpieczeństwa Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) najlepsze oceny w swojej klasie we wszystkich kategoriach. Oznacza to, że spełnia on najwyższe standardy w dziedzinie bezpieczeństwa.
Również inne marki koncernu zaznaczają mocno swój udział w ofensywie modeli typu SUV. Wykorzystują przy tym liczne możliwości jakie dają koncernowe platformy modułowe MLB, MQB, a w przyszłości również modułowa platforma MEB do konstrukcji samochodów z napędem elektrycznym. Celem jest produkcja modeli dopasowanych do specyfiki lokalnych rynków i równoczesny rozwój pojazdów elektrycznych, w tym nie emitujących żadnych szkodliwych substancji.
SKODA Kamiq najmłodszy SUV w rodzinie
W Skodzie wielki sukces Kodiaqa, którego w ciągu dwu i pół roku sprzedano 360.000 sztuk, powtórzył jego mniejszy brat Karoq – w półtora roku do klientów trafiło ponad 220.000 egzemplarzy tego modelu. W marcu, podczas salonu samochodowego w Genewie, SKODA przedstawiła małego miejskiego SUV-a Kamiq, który uzupełnił europejską ofertę marki. Z kolei w Chinach jeszcze w tym roku pojawi się seryjna wersja SUV-a o nazwie SKODA VISION. Chiny są przy tym jedynym rynkiem na świecie, na którym SKODA oferuje aż pięć różnych SUV-ów – wszystkie zostały opracowane specjalnie z myślą o tym ważnym rynku.
Innowacyjny SEAT Arona z silnikiem zasilanym gazem CNG
Również SEAT ma bardzo atrakcyjną ofertę SUV-ów, składającą się z modeli Arona, Ateca i Tarraco. Dzisiaj co trzeci samochód hiszpańskiej marki należy do segmentu SUV-ów. Ostatnio swoją premierę miał SEAT Arona 1.0 TGI – pierwszy kompaktowy SUV zasilany gazem ziemnym (CNG). SEAT jest pionierem w zakresie pojazdów zasilanych sprężonym gazem ziemnym.
ID. CROZZ i ID. ROOMZZ bezemisyjne SUV-y
A propos elektromobilności: pionierem w tej dziedzinie jest Volkswagen. Główna marka koncernu zamierza do 2020 roku oferować dwa elektryczne SUV-y, neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla i skonstruowane na platformie MEB. W przededniu premiery znajdują się elektryczne modele z rodziny ID – ID. CROZZ i ID. ROOMZZ. Moc systemowa ich układów napędowych wynosi 225 kW, co pozwala im uzyskać prędkość maksymalną 180 km/h i śmiało dotrzymać kroku konwencjonalnym SUV-om. ID. CROZZ, model z gatunku SUV-coupé, będzie w 2020 roku pierwszym SUV-em marki Volkswagen z nowej rodziny wyłącznie elektrycznych aut zapewniającym we wnętrzu przestrzeń porównywalną z przestrzenią kabiny Tiguana Allspace. Również duży SUV ID. ROOMZZ, oferujący miejsce dla siedmiu osób, będzie pojazdem elektrycznym, skomunikowanym z otoczeniem i bardzo przestronnym. Pierwsze egzemplarze do klientów trafią w 2021 roku w Chinach.
Wprowadzając te auta na rynek marka Volkswagen realizuje zobowiązanie koncernu do włączenia się w realizację postanowień szczytu klimatycznego w Paryżu. Celem ma być w tym wypadku wprowadzenie na rynek SUV-ów znacznie mniej obciążających środowisko i nie zużywających więcej paliwa niż porównywalne auta klasy kompaktowej lub wyższej.
Brak Komentarzy