Co to jest geometria kół?

Geometria zawieszenia to zestaw parametrów, który określa, jak każde z czterech kół ustawia się względem siebie lub jednej z umownych osi symetrii (geometrii) podwozia. Podstawowymi parametrami ustawienia kół w aucie m.in. są: zbieżność kół, kąt ich pochylenia, kat pochylenia osi sworznia zwrotnicy, a także kąt wyprzedzania osi sworznia zwrotnicy. Jeśli któryś z kątów się zmieni, auto będzie prowadziło się niestabilnie, może pojawić się też m.in. przyspieszone zużycie opon i (lub) elementów układu jezdnego. Zwiększone zużycie paliwa oraz hałas spowodowany nierównomiernym zużyciem opon

Co gwarantuje właściwie ustawiona geometria kół?

Odpowiednio ustawiona geometria kół gwarantuje prawidłową przyczepność samochodu do drogi, bezpieczeństwo, komfort, pewne prowadzenie na drodze oraz prawidłowe zużycie opon. Geometria kół decyduje o stabilności pojazdu i jego kierowalności, ponieważ jej ustawienie decyduje o przenoszeniu sił między oponami a podłożem.

Kiedy sprawdzić ustawienie kół?

Kontrolę geometrii kół zaleca się przeprowadzać raz na rok, ponieważ kąty przestawiają się, m.in. w czasie jazdy po dziurach i w wyniku zużycia elementów zawieszenia.

Jednym z najczęściej występujących objawów, jest krzywo ustawiona kierownica podczas jazdy na wprost oraz ściąganie auta. Możemy to sprawdzić, kiedy na równej drodze  puścimy koło kierownicy, auto zaczyna skręcać, wówczas możemy przypuszczać, że winę za taki stan rzeczy ponosi nieprawidłowe ustawienie kątów pochylenia kół.

Najczęstszymi objawami niewłaściwego ustawienia geometrii jest nieregularne zużycie opon oraz  w sytuacjach kiedy manewrowanie pojazdem sprawia problem – kierownica nie wraca do naturalnej pozycji po zakręcie, ale również kiedy kupiliśmy nowe opony i nie chcemy ich szybko zużyć. Częstym symptomem niewłaściwego ustawienia geometrii jest opóźniona reakcja samochodu na ruchy kierownicą. Niepokojące powinny być też,  popiskiwanie opon podczas pokonywania zakrętów, albo gwałtowne zmiany położenia kierownicy podczas najechania na przeszkodę.

Czym skutkuje bagatelizowanie tego problemu?

Skutkiem źle ustawionej geometrii kół, może być niespodziewane, niestabilne  zachowanie się samochodu na drodze, np. wpadnięcie w poślizg lub nagłe opuszczenie wyznaczonego toru jazdy oraz nierównomierne zużycie ogumienia, które widoczne jest najczęściej na brzegu opony.

Aktualne promocje oraz atrakcyjne ceny geometrii kół znajdziecie w zakładce PROMOCJE SERWISOWE

2 KOMENTARZE

  1. Bardzo dobry i wartościowy artykuł. Szkoda tylko że niektórzy kierowcy nie wiedzą o tak ważnych rzeczach jak ustawienie geometrii kół, potocznie zwanej zbieżnością.

  2. Koszt ustawienia zbieżności to max kilkadziesiąt pln, koszt zużytych opon idzie już w setki pln, tym bardziej zaskakuje fakt, że wielu kierowców bagatelizuje symptomy złej geometrii

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here